Vandaag was het de derde dag met onze huidige twin. Iedereen is al wat meer aan elkaar gewend. Dit geldt ook voor de kinderen. Gisteren heeft iedereen lessen voorbereid met daarin een interactieve werkvorm, zowel individueel als samen met de twin. Vandaag hebben we deze lessen uitgevoerd, beide partijen hebben hiervan genoten. Iedereen kijkt ervan op hoe hoog de betrokkenheid is en hoe goed de leerlingen de werkvormen oppakken.
Na de gezamenlijke lunch op elke school verzorgden wij een korte workshop over interactief leren. We vertelden iets over de achterliggende gedachte van interactief leren. Waarom doen we het, hoe doe je het en wat zijn de voorwaarden? Ter verduidelijking voor de Surinaamse collega’s: ze hoeven niet af te wijken van hun eigen programma, alleen een actieve werkvorm toe te voegen. Hierna hebben we een aantal werkvormen voorgelegd en samen uitgeprobeerd die direct inzetbaar zijn in de les van morgen of volgende week. Na de korte workshop hebben we de lessen van vandaag besproken en die van morgen samen voorbereid. We waren het er met z’n allen over eens: het was weer een onvergetelijke en leerzame dag!
Een voorbeeld van hoe flexibel je moet zijn in Suriname. Onze Surinaamse collega moest naar de stad. Er zou een invaller komen, maar die was ziek. Dus stonden wij (Jessica & Marisha) onverwachts voor de klas. Gelukkig kwam er uiteindelijk wel iemand opdagen. Oordeel zelf maar over de actieve werkhouding van deze dame.
Nicola & Marisha
Reacties (1)