home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Edukans Actieplatform
Het is vandaag erg vroeg opstaan om voor het eerst naar de scholen te gaan. We rijden al om zeven uur weg. We zien dan ook al studenten op...

Verslag dinsdag 2 mei

Het is vandaag erg vroeg opstaan om voor het eerst naar de scholen te gaan. We rijden al om zeven uur weg. We zien dan ook al studenten op de middelbare school tegenover ons gastenverblijf. We zijn heel erg benieuwd naar onze scholen en in ons busje neemt de spanning nu toe. Wanneer we na een half uur rijden bij de school komen blijkt het best wel een grote school te zijn. We lopen meteen naar de kamer van de directeur. We bespreken daar wie in welke groep gaat komen. Om 8 uur begint de school. Een leerling mag de bel luiden. Iedereen gaat op het veld bij de school staan. Eerst beginnen drie leerlingen met het hijsen van de Surinaamse vlag. Vervolgens wordt er uit de bijbel gelezen en worden er Christelijke liedjes gezongen in het Nederlands en ook in het Surinaams. Iedere keer als een onderdeel wordt afgesloten geeft een leerling weer een tik op de bel. We worden naar voren geroepen door de directeur en welkom geheten. Daarna mogen we ons kort voorstellen. De dagopening wordt afgesloten met het zingen voor de directeur en een leerkracht. Die waren beiden jarig in de meivakantie. De leerlingen gaan nu vast naar de klas. Wij hebben eerst onze twin geïnterviewd. Dat is de collega aan wie je de komende week bent gekoppeld. Daarna zijn we met de directeur de school rondgelopen. Zo weten we meteen redelijk de weg in school. Na de pauze zijn we naar onze groep gegaan. Dat was best een spannend moment. We wisten niet hoe de kinderen op ons zouden reageren en hoe de lessen eruit zouden zien. De klas zag er wel aardig goed uit. Wat opvalt, is dat hier in plaats van ramen kippengaas is gebruikt. In het warme klimaat van Suriname is dat juist wel lekker verkoelend. Bij de lessen is mijn eerste indruk dat er weinig tot geen interactie is met de kinderen. Die schrijven letterlijk de tekst van het bord of het werkboekje over. Dat ga ik vast de komende dagen voorzichtig bespreekbaar maken. Ik zie daarna een heel mooie tekenles! De kinderen mogen eerst opschrijven welke onderdelen een vlinder heeft. De kinderen gaan daarna een kleurrijke vlinder tekenen. De opdracht is voldoende open voor creativiteit. Sommige kinderen willen helemaal niet tekenen. Als de kinderen hier ergens geen zin in hebben, dan doen ze het gewoon niet. De schooldag duurt tot 13.00 uur en wordt afgesloten met een kort gebed. Daarna zijn we naar een gebouw van het ministerie van onderwijs/inspectie gegaan. Hier krijgen de Surinaamse en Nederlandse collega’s een workshop over de garage store. Een metafoor over wat je wilt verbeteren op de school en in de klas, en ook over waar je trots op bent. De Surinaamse collega’s besluiten deze bijeenkomst met prachtig meerstemmig gezang. Terug in ons gastenverblijf lokt de rivier en we gaan met een hele groep zwemmen. Dat zwemmen eindigt abrupt met een tropische stortbui. Sommigen van ons vullen de watervaten met regenwater zodat we de toiletten voorlopig weer door kunnen spoelen. Daarna gaan we weerwolven, overleggen, avondeten en weer weerwolven. Morgen wacht ons een nieuwe dag op de scholen.

Anissa en Jan

Media bij bericht (2)

Reacties (1)

  • Maril
    7 jaar geleden
    Hallo Anissa, Edith, Myrthe en Marisha. Geweldig om jullie ervaringen te volgen. Veel plezier en succes met het geven van interactieve lessen. Mooie uitdaging!

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen